مدیریت حوزه علمیه استان تهران
حوزه علمیه تهران
صفحه اصلی حوزه مدیریت استان منشور اخلاق اسلامی انتخابات از طرف دفتر امور اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه اعلام شد.

.:: منشور اخلاق اسلامی انتخابات از طرف دفتر امور اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه اعلام شد. ::.

تاريخ خبر : 1398/11/19
به گزارش روابط عمومی مدیریت حوزه علمیه استان تهران دفتر امور اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه منشور اخلاق اسلامی انتخابات را در 14 ماده منتشر کرد.



بسم الله الرحمن الرحیم

 

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها ...؛ نساء/ 58»

 

مقدمه

 

جامعیت و در آمیختگی اسلامیت و جمهوریت در نظام مقدس جمهوری اسلامی، ابتکار بزرگ‌مرد قرن اخیر، امام خمینیقدس‌سره بود که با تدبیر داهیانه رهبر عظیم‌الشأن انقلاب، آیه الله‌العظمی امام خامنه‌ایمدظله العالی، تداومی توأم با تعالی و تکامل را تاکنون شاهد بوده است و به توفیق الهی آینده‌ای پرفروغ و توفیق را پیش رو دارد.فراوانی برگزاری انتخابات با تنوع چشم‌گیر آن در این نظام مقدس ، گویای احترام و ارزش گذاری و نقش بخشیدن حاکمیت به آراء مردم است؛ نقشی که در همه ساحت‌های کلان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در گستره فراگیر تمامی شئون حاکمیت، تبلور مردم‌سالاری دینی است.

 

بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی در بیانیه گام دوم «رعایت ارزشهای اخلاقی و معنوی در تمامی عرصه ها، محیط زندگی را حتی با کمبودهای مادی بهشت می سازد و نبودن آن حتی با برخورداری مادی، جهنم می آفریند.» بیانیه گام دوم انقلاب تدوین و انتشار منشورهای اخلاقی در عرصه های مختلف زندگی بشر، از راهکارهای مؤثر ترویج اخلاق و نهادینه سازی عمل به موازین اخلاقی است. مرکز مدیریت حوزه¬های علمیه با توجه به رسالت اساسی خود در پشتیبانی از نظام، منشور 14 ماده ای اخلاق اسلامی انتخابات که برگرفته از فرهنگ فاخر اخلاقی اسلام و الهام گرفته از آیات نورانی قرآن عزیز می باشد، ارائه می نماید. بنابراین بایسته است همه ی ما با رعایت مفاد این منشور، از سوءاستفاده دشمنان فرصت طلب پیشگیری نموده و ضمن شرکت حداکثری و دقت و ظرافت در گزینش و تبلیغ کاندیدای اصلح، انتخاباتی اخلاق‌نشان را برای درس‌آموزی همه جوامع بشری به ویژه مدعیان دروغین دموکراسی، در تاریخ ایران اسلامی به ثبت رسانیم.

 

امید است مسئولان و گروه های دخیل در انتخابات، رهنمودهای وحیانی و حیات بخش برگرفته از آیات قرآن کریم را سرلوحه اقدامات و فعالیتهای خود قرار دهند.

 

1ـ دین محوری و ارزش گرایی اسلامی در جامعه دینی ایران ما، چه اکثریت مسلمان و چه اقلیتهای دینی به طور عمیق به دین گرایش دارند و طالب حاکمیت خدا و تحقق آموزه ها و ارزش های الهی هستند «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ (انعام/ 57) » و همگی، رعایت اخلاق دینی و تلاش برای حاکمیت معنویت را ضروری میشمارند. این گرایش بستری مناسب برای برگزاری انتخاب الگو و انتخاب متدین ترین افراد است.

 

2- حضور حداکثری و انتخاب اصلح آنچه در مرحله اول اهمیت قرار دارد حضور حداکثری مردم در انتخابات است که نشان ثبات و مردمی بودن و اقتدار نظام اسلامی است، چرا که تمامی دول استکباری و گروهکهای ضدانقلاب سعی در کاهش حضور مردم در انتخابات دارند و حضور هر یک از هموطنان عزیز و حضور بخشیدن به دیگران مصداق دفاع در برابر تهاجم دشمنان است. ضمن اینکه دقت مردم مؤمن در انتخاب شایسته ترین نامزدها، نقش کلیدی در سرنوشت آینده قوانین و رویکردهای مجلسین دارد. تأکیدات امام راحل رضوان الله تعالی علیه و رهبر فرزانه انقلاب بر انتخاب شخصیتهای دارای شاخص های ارزشی: مؤمن، انقلابی، با سوابق درخشان دینی، متخصص، شجاع، رنج فقر و محرومیت چشیده، سادهزیست و ضد اشرافی گری، مدافع طبقات محروم، ضد استثمار و استکبار، معتقد به توانمندی ملت و خودکفایی داخلی، حاصل تجربه¬های چند دهه شیرین و تلخ گذشته است که میتواند نقشه راه انتخاب نمایندگان صالح برای ملت عزیز ایران باشد. چنانکه قرآن کریم معیارهای پیشنهادی بیت نبوت را برای انتخاب کارگزار صالح همین عناصر ارزشی توانمندی بر انجام مسئولیت و امانتداری ارزشها معرفی کند. «قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ» (قصص/26)

 

3- حفظ کرامت انسانی و احترام به شخصیت همگان کرامت انسانی در جای جای قرآن کریم «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ »(اسراء/ 70) و سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اهل‌بیت علیهم‌السلام با همه گستره و گوناگونی آن حتی در کارزارهای سخت جلوه‌گر است؛ مکتبی که سخن زشت و ناسزا را نسبت به معبودهای مشرکان حرام می داند اجازه نمی دهد کسی به یک مسلمان اهانت کند و بر چسب و القاب زشت را به او نسبت دهد، «وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ» (حجرات/ 11) پس بایسته است با پیروی از این رهنمودهای الهی و پیشوایان پاک و حجت‌های آسمانی، هیچ‌گاه از حدود الهی تجاوز نکرده و ضمن داشتن کیاست سیاسی و انجام وظایف انقلابی، حریم و حرمت افراد را پاس داریم.

 

4- قانون مداری در همه مراحل انتخابات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، میثاق ملی و شرعی ملت عزیز ایران است. تسلیم بودن در برابر قانون در همه مراحل انتخابات، اعم از تأیید صلاحیت ثبت¬نام کنندگان، فعالیت های تبلیغاتی، پذیرش منتخب اکثریت و پرهیز نامزدهای غیر منتخب و هواداران آنها از مخالفت و جوسازی علیه منتخبین، نشان فرهنگ بالای اسلامی جامعه انقلابی ماست. از آنجا که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تأیید ولایت فقیه رسیده و مشروعیت دینی پیدا کرده، لازم است همه مؤمنان در برابر قانون –گرچه خلاف نظرشخص آنان باشد- تسلیم باشند. زیرا تنها راه ثبات و امنیت یک جامعه و نظام، تبعیت عمومی از قانون بوده و مقوله آزادی قانون گریزی اقلیتها میدان را برای نقض همه قوانین توسط افراد ناراضی باز خواهد کرد و عامل فروپاشی اعتبار همه قوانین خواهد شد. قرآن کریم بر این اساس اختیار اعمال نظر شخصی مؤمنان را در برابر قوانین و تصمیمات اتخاذ شده خدا و رسولش سلب کرده است. «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا»(احزاب/ 36)

 

5- تبعیت کامل از دستورات رهبری یکی از نعمتهای بزرگ الهی به ملت ایران، تحقق و حاکمیت ولایت فقیه است. نعمتی که شیعیان و کل امت اسلامی بیش از هزار سال آرزوی آن را داشتند، چرا که اشراف فقیه جامع الشرایط، عامل مصونیت جامعه و نظام از انواع آسیب ها است. چنانکه امام خمینی(ره) فرمود: «من به همه ملت، به همه قوای انتظامی، اطمینان می دهم که امر دولت اسلامی، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت نخواهد وارد شد.» ، شایسته است ملت مؤمن و انقلابی در مواجهه با آراء و رویکردهای متفاوت سیاسی در جریان عظیم انتخابات، رهنمودهای ولی فقیه و رهبر فرزانه را معیار سنجش راه صحیح قرار داده و به فرمان خداوند در قرآن نسبت به تبعیت از ولی امر عمل نمایند که فرمود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا»(نساء/ 59).

 

6- حفظ وحدت ملی در گرو احترام متقابل حفظ وحدت اسلامی و انسجام ملی، پرهیز از شعارهای تفرقه¬آمیز مذهبی و قومی، به رسمیت شناختن همه نامزدهای تایید صلاحیت شده نظام، احترام به آراء طیف¬های جامعه به نامزدهای گوناگون یکی از نشانه¬های جامعه رشید است، چنان¬که برچسب زدن به یکدیگر موجب جنگ تبلیغاتی و تنازع رسانه¬ای و تنش¬های اجتماعی است که به قول قرآن کریم مستلزم هدر رفتن توان و عمر و سرمایه جامعه است « وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ»(انفال/ 46)» و باید به شدت از آن پرهیز کرد. آن¬چه از جامعه مؤمن و انقلابی ایران انتظار می¬رود وحدت و همدلی و همکاری ستادهای تبلیغاتی نامزدهای گوناگون با یکدیگر در برگزاری انتخاباتی الگو و اسلامی است که یکی از انتظارات ارواح پاک شهیدان است که برای حاکمیت ارزش¬های اسلامی و انقلابی جان خویش را تقدیم نمودند.

 

7- حفظ اقتدار و اسرار نظام و پرهیز از سیاه¬نمایی حفظ سیمای اقتدار نظام اسلامی در داخل و عرصه بین الملل و صیانت از اسرار درونی نظام و پرهیز از بزرگ نمائی کاستی ها که منجر به القاء ناکارآمدی نظام و یأس مردم می شود از ضرورتهای مهم قابل توجه در تبلیغات انتخاباتی است، زیرا سیاهنمایی و بزرگنمایی کاستیهای نظام اسلامی یکی از ترفندهای دشمنان اسلام بوده تا قشرهای متوسط و ساده لوحانی که به مجرد شنیدن ناکامی¬ها بر رفاه زندگی خویش ترسیده و از مواضع اسلامی و انقلابی خویش دست بر می دارند. در اینگونه شرایط بحرانی لازم است سخنرانان و مصلحان و نامزدها، قوت قلب به جامعه داده و اقتدار نظام اسلامی متکی به اراده ذات لایزال الهی را به مردم گوشزد نمایند. « وَطَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ يَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِيَّةِ يَقُولُونَ هَلْ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ مِنْ شَيْءٍ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّهِ يُخْفُونَ فِي أَنْفُسِهِمْ مَا لَا يُبْدُونَ لَكَ »(آل عمران/ 154).

 

8- حق محوری و رعایت انصاف و عدالت خدای متعال به همه ی افراد با ایمان دستور می دهد که عدالت را در تمام امور -گرچه به ظاهر به ضرر خویش یا بستگان منجر شود- رعایت نمایند: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ » (نساء/ 135). اجرای صحیح و دقیق عدالت و انصاف مبتنی بر قانون انتخابات توسط مسئولان ارجمند نسبت به میدان دادن و حمایت از تبلیغات انتخاباتی نامزدهای گوناگون، همچنین پرهیز از تبعیض در حمایتهای قانونی بر اثر حب و بغض با افراد، یک وظیفه قرآنی است «وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا» (مائده/8)، که می‌تواند از حاشیه‌ها و شایعه پراکنی ها کاسته و فضای عمومی و نظم و امنیت جامعه را سالم نگاه داشته و بهانه‌های واهی را از دست افراد بحران‌ساز بگیرد؛ از این‌رو از کارگزاران محترم انتخابات و صدا و سیما و اصحاب رسانه های جمعی انتظار می‌رود تا با انجام وظایف بر مناط قانون و رعایت اصل بی‌طرفی که تکلیفی شرعی است، زمینه هرگونه تنش و ابهام را در کلیه مراحل انتخابات محو نمایند.

 

9- روش تبلیغات اثباتی به جای سلبی و تخریب یکدیگر نامزدهای محترم برای اثبات شایستگی و برتری خویش بهتر است بجای تنقیص رقباء به بیان توانمندی ها و طرح برنامه¬های برتر خویش اکتفاء کنند؛ زیرا اسلوب اثباتی تبلیغاتی در آوردگاه انتخابات، توانمندی‌ها و موفقیت های سابق شخص را شفاف‌ نموده و رأی دهندگان را به انتخاب اصلح رهنمون می سازد. آری در جلسات مناظره و گفتمان انتخاباتی میتوان به بیان راه کارهای پیشنهادی خویش برای حل معضلات کنونی کشور و نقد منصفانه نظریات دیگران ضمن احترام به آنان پرداخت که اخلاقی ترین مناظره و مصداق صحیح جدال احسن است. اما باید در این عرصه با نگاه به شرافت انسانی و اخلاق اسلامی، به‌شدت از تخریب، توهین و بی‌انصافی پرهیز نمود. ضمن اینکه ورود به مسائل زندگی شخصی افراد و تجسس و افشاء آنها که موجب هتک حرمت مومن است حرام و باید به شدت از آن پرهیز شود «وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا» (حجرات/12).

 

10- پرهیز از تهمت، دروغ و تمسخر تهمت، دروغ، تمسخر،تحقیر و نقل قول های ثابت نشده از گناهان بزرگی است که عذاب‌های آخرتی و آثار نامناسب دنیایی دارد «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ » (حجرات/11). بر این اساس، شایسته است فعالان در عرصه تبلیغات انتخاباتی با بازخوانی دستورات اخلاقی اسلام عزیز، آخرت خود را به دنیای دیگران نفروخته و آگاه باشند که حرمت انسان مؤمن از کعبه بالاتر است؛ پس باید با بهره گیری از شیوه‌های مشروع و گفت‌وگوهای دوستانه و عالمانه سیاسی، از گناهان پُرزیان زبانی پرهیز نمایند و گوش جانشان نوای آسمانی قرآن را بشنود که «...إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا»(اسراء/ 36).

 

11- وفای به عهد و امانت داری نامزدهای تأیید شده ی گرانقدر با تدبر در نطق‌های انتخاباتی خود، با در نظر داشتن وفای به عهد در وعده هایشان، نسبت به اجرایی بودن وعده‌های انتخاباتی و پرهیز از وعده های ناممکن و خارج از اختیار یا مستلزم عدالت گریزی و رانت خواری عنایت لازم را بذل نموده و در صورت پیروزی در این آزمون پرمسئولیت، با تمام توان بر عهد خود با مردم مبنی بر قانونگرائی اسلامی و عدالت ورزی پایدار باشند که « إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا » (اسراء/ 34).

 

12- تبلیغات سالم و پرهیز از اسراف و سوء استفاده از امکانات دولتی استفاده از شگردهای ناشایست تبلیغاتی غربی و صرف هزینه‌های گزاف همراه با اسراف و تبذیر برای جلب آراء مردم، شایسته کسانی نیست که تصمیم دارند مسئولیت های نظام اسلامی را بپذیرند چرا که جلب آراء مردم با استفاده از ابزار پول و پذیرایی و بنرها و عکس های فراوان و تبلیغات گران قیمت و کاروانهای تبلیغاتی و اسراف و تبذیر، روشی شیطانی است. «إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ»(اسراء/ 27). از این جهت، نامزدهای گرامی با مدیریت مقتدرانه هواداران، از پدیده‌های مذکور پیشگیری نمایند تا پرسش‌های بی‌پاسخ نسبت به چرایی و چگونگی این رویدادهای غیراخلاقی، موجب فاصله فراوان بین مردم و آنان نگردد. علاوه بر اینکه سوء استفاده از امکانات دولتی و بیت المال و ظرفیت ها و نفوذ پست های حکومتی برای تبلیغات شخصی مشروع نبوده و به شدت باید از آن پرهیز شود.

 

13- حفظ هشیاری در برابر سوء استفاده دشمنان انقلاب اسلامی دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران در سال 88 به بهانه وقوع تقلب در انتخابات با بسیج جریان¬های ضد انقلاب بیرونی و درونی و با تمام قوای خود وارد صحنه شده و انتخابات را بستری برای آشوب و اغتشاش و خسارت به اماکن عمومی و دولتی تبدیل کردند و طعم شیرین پیروزی مردم با حضور حداکثری در انتخابات را در کام آنان تلخ نمودند؛ تا حدی که به فرموده ی مقام معظم رهبری آنان کشور را به لبه پرتگاه رساندند. فتنه 88 اولین و آخرین پروژه دشمن نبود که ملت عزیز ما تجربه کرده، بلکه دشمنان امت اسلام در تمامی طول تاریخ، همیشه مترصد فرصتی بوده و هستند تا به مجرد ظهور یک بهانه و غفلت مردم از سرمایه ها و قدرت دفاعی خویش، حمله ویرانگری علیه امت اسلامی را رقم بزنند. «وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً وَاحِدَةً »(نساء/ 102) از این روی بر همگان لازم است از هم-اکنون، با بصیرت لازم و بازشناسی و تفکیک توطئه های دشمنان از تحرکات خودی در صحنه انتخابات حاضر شده و دشمنان اسلام و انقلاب را با هوشیاری تمام مایوس نمایند.

 

14- شیرینی الفت پس از انتخابات متأسفانه گهگاه برگزاری هر یک از انتخابات، مولد اختلافات بوده و جامعه عزیز ما تا مدتی پس از هر انتخابات رنج اختلاف محصول رفتارهای غیراخلاقی انتخابات را باید تحمل میکرد. اکنون شایسته است جامعه رشید ایران با تعظیم در برابر اخلاق اسلامی و رعایت فضائل رفتاری پس از انجام انتخابات و همگرائی جدید همه رقباء و ستادهای انتخاباتی، پذیرش منتخبین توسط رقباء و ارسال تبریک رقباء به رأی آورندگان و اعلام همکاری صمیمانه با آنها جهت موفقیت انجام مسئولیت های جدیدشان و متقابلاً احترام پیروزهای انتخاباتی به رقباء و طرفداران آنها و بکارگیری عناصر لایق و توانمند آنها در مسئولیت ها و عرصه های مختلف کاری طعم شیرینی میوه الفت را بچشند.

 

انتخابات، آزمون الهی

 

در پایان باید اذعان داشت که رأی‌دهندگان، نامزدها و همه عوامل دست‌اندرکار انتخابات، این آزمون بزرگ را در محضر الهی برگزار می‌نمایند و هر یک از آنان باید پاسخ قانع‌کننده‌ای برای کارهای خود، در دادگاه عدل الهی داشته باشند. پس بایسته است تا با نگاه به عهد الهی خود با امام راحل، مقام معظم رهبری و شهیدان انقلاب اسلامی، انتخاباتی بصیرت‌مدار و اخلاق‌نشان را در تاریخ سیاسی جهان به ثبت رسانیم إن‌شاءالله «... إِنَّها إِنْ تَكُ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ في‏ صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّماواتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطيفٌ خَبيرٌ» (لقمان/ 16).

 

محمد حسن زمانی



کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت حوزه علمیه استان تهران میباشد.
تهران – خیابان پیروزی – خیابان دوم نیروی هوایی– فرعی 2/31 – پلاک 25
تلفن تماس : 02177488900 نمابر: 02177486007